Blog 1 Van caiprinha's naar Tango - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Lindy Jostein - WaarBenJij.nu Blog 1 Van caiprinha's naar Tango - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Lindy Jostein - WaarBenJij.nu

Blog 1 Van caiprinha's naar Tango

Door: Lindy

Blijf op de hoogte en volg Lindy

05 Januari 2015 | Brazilië, Rio de Janeiro

Van Amsterdam naar Ilha Grande en hop; naar Rio en naar Argentinië

Onze reis begon direct goed! Op het moment dat we in de trein wilden springen naar Schiphol belde mijn vader. Ik vertelde dat we net in de trein zaten waarop hij reageerde: 'Aha dan ben je over een half uurtje hier.' Hij kletste er snel overheen, maar ik kreeg toch stiekem de indruk dat hij ons daar opwachte. En wat schetste onze verbazing? Zowel mijn broertjes ALS mijn vader stonden bij de incheckbalie. Superleuke verrassing.

Maar genoeg over ons koude kikkerland en door naar het land van de Havaiana's en caiprinha's. Na een nachtje Rio gingen we de volgende ochtend met de boot naar Ilha Grande. De boot zoefte over het water, ons uitzicht bestond uit prachtige bergen, wuivende palmen en het weer heette onze blanke huidjes vriendelijk welkom met een zon die naar ons knipoogde tussen wat sluierbewolking door. Als een complete dwaas zat ik daar met een lach van oor tot oor. Zo blij omdat Brazilië zo mooi bleek, we een paar dagen op een eiland gingen doorbrengen en over het vooruitzicht van nog 2.5 maand van dit soort dagen.

Op het eiland was het heerlijk. Denk kleine en grote strandjes, jungle, waterval, leuke barretjes en zelfs een klein aapje dat in de bomen zat en zich rustig door ons liet bewonderen.

Verder spreken we natuurlijk geen Portugees, maar ik blijk talenten voor mime te hebben (voor sommigen van jullie een verrassing, Eef!) en Jostein pikte al snel wat Portugees op. Met grimassen, handen en voeten, aangevuld met wat Spaans/ Portugees komen we een heel eind. Dit is overigens grotendeels toe te schrijven aan het geduld en de vriendelijkheid van de Brazilianen.

Enige mindere waren de stinkvruchten die de idyllische eilandervaring ontsierden. Mensen die ooit in Thailand zijn geweest weten welke ik bedoel: Rangbuthans of zoiets? In Thailand hangt in menig hostel dat het verboden is om die stinkvruchten mee te nemen en terecht. Hier hingen ze echter in grote getalen aan bomen of lagen op de straat. En daar valt geen bordje voor op te hangen. Voor diegene die de geur nog niet kent: wees blij! (Toch nieuwsgierig? Het houdt een beetje het midden tussen een glasbak die open heeft gestaan en de geur van rottend vlees. Genieten dus ;-)

Na een paar dagen relaxen op het eiland gaan we terug naar Rio om de stad daar onveilig te maken en kerst te vieren...

Daar gingen we -geheel in stijl met een EO-programma- op zoek naar Jezus. De beste man had een paar dagen totaal geen zicht vanaf zijn berg, maar op de derde dag was het raak. Heel indrukwekkend dat enorme beeld en het wijdse uitzicht over Rio. Het was het zoeken meer dan waard.

Daarna? Op naar adembenemende watervallen en naar Argentinië. En wat daar gebeurde?! Dat vertel ik jullie de volgende keer ;-)

• 05 Januari 2015 - 14:05

Judith:

Zo leuk om te lezen!! Blij voor jullie. Geniet van de mooie reis!

• 05 Januari 2015 - 16:13

Berra:

Heerlijk verhaal en het klinkt fantastisch! Geniet!

• 05 Januari 2015 - 17:09

Eveline:

Wat heerlijk om te lezen allemaal!
    En haha inderdaad Lin! Jij en mime!?! ;-)
    Het klinkt fantastisch allemaal. Geniet maar heel veel!

• 05 Januari 2015 - 19:30

Paul:

Hoi Jostein en Lin,
    Kan niet wachten op de beschrijving vd adembenemende watervallen met teenslippers, dode vogels en wijnproeven

• 05 Januari 2015 - 20:25

Yonina:

Lieverds, wat heerlijk en nu al jaloersmakend. We kunnen niet wachten op de volgende episode. Enjoy!
    P.s. Die vieze vruchten zijn Doerians :-p

• 06 Januari 2015 - 12:15

Ramon:

Hi Lindy & Jostein, dat ziet er goed uit! Ik ben jaloers :). De allerbeste wensen voor 2015. Veel moois toegewenst bij de watervallen!

• 07 Januari 2015 - 22:02

Esther:

ha Lin en Jostein, wat een leuk stuk! voel het al wat warmer worden hier op de bank thuis.. ben benieuwd naar jullie volgende verslag! en Rio lijkt me zo'n ervaring; geniet weer lekker verder liefs van mij en Vic, Alex&Amana